Tailsweep topp

Tuesday 13 December 2011

en dansk färgstark jul

Här har man valt bort den traditionella granen mot ett lärkträd, som dekorerats med ornament från bl.a. Rosendahl och en stjärna i topp från Georg Jensen. Fint! I Danmark säger man förresten juleträd, och det passar ju bättre eftersom granen blir mer och mer alternativ..
Familjen bor, inte helt oväntat, norr om Köpenhamn..


Jag samlar sedan några år på hängen till granen från Rosendahls Karen Blixen kollektion. Det började med att jag köpte ett par på Illums butik på Tivoli under ett besök i december hos mina svärföräldrar i Köpenhamn. 
Men jag köper bara ett eller två hängen per år, så det kommer att ta många år innan granen är full av dem. Förhoppningsvis blir de ett barndomsminne för flickorna, och något de vill föra vidare till sin jul i framtiden.
pics: Pernille Kaalund

Mycket akrylpynt återfinns hemma hos familjen. Ett lite i övrigt för färgglatt hem för min del, men ändå uppiggande en dag som denna, med två små sjuklingar hemma.. Hoppas ni fått ta del av fina luciafiranden idag! :)

3 comments:

  1. Lärkträdet blev ju ett litet konstverk. Fint. Säger "vill-ha".

    ReplyDelete
  2. Snyggt särskilt lärkträdet!!! Kram Johanna

    ReplyDelete
  3. fantastisk inspiration här hos dig, som vanligt! hjärtligt tack! mini

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.